Τρίτη, 13 Οκτωβρίου 2009

Κάρολος Δαρβίνος: ένας ευυπόληπτος επιστήμονας ή ένας επαναστάτης ερημίτης;















Μπροστά σε αυτό το ερώτημα βρέθηκαν οι μαθητές της Γ΄ τάξεως του 1ου Γυμνασίου Μαρκοπούλου την Τρίτη 13 Οκτωβρίου 2009, όταν επισκέφθηκαν την έκθεση με τίτλο «Ο Δαρβίνος σήμερα»,στο Μουσείο Γουλανδρή στην Κηφισιά.

Η έκθεση αυτή πραγματοποιείται σε συνεργασία με το British Council, το οποίο συμπληρώνει φέτος 75 χρόνια από την ίδρυσή του.

Μέσα στο επιβλητικά νεοκλασικό κτήριο του Μουσείου Γουλανδρή, και συγκεκριμένα στο Κέντρο Γαία ( το Κέντρο Περιβαλλοντικής Έρευνας και Εκπαίδευσης του Μουσείου), οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να αντλήσουν πολύτιμες πληροφορίες σχετικά με τη ζωή και το έργο του Κάρολου Δαρβίνου, 200 χρόνια μετά τη γέννησή του (1809-2009) και 150 χρόνια μετά την πρώτη έκδοση του έργου του «Η καταγωγή των ειδών».

Σε εκπαιδευτικό πρόγραμμα διάρκειας δυο ωρών, οι μαθητές, χωρισμένοι σε δυο ομάδες, παρακολούθησαν εναλλάξ ταινία-αφιέρωμα στο μεγάλο φυσιοδίφη, ενώ περιηγήθηκαν τον εκθεσιακό χώρο με τη βοήθεια της υπευθύνου του εκπαιδευτικού τμήματος και συμπλήρωσαν ένα έντυπο με σχετικές ερωτήσεις.

Τα δυο μέρη αυτά του εκπαιδευτικού προγράμματος λειτούργησαν συμπληρωματικά στο να αποκτήσουν οι μαθητές με ευσύνοπτο, αλλά και ουσιαστικό τρόπο, μια ευρύτερη εικόνα σχετικά με το Δαρβίνο και τη θεωρία του.

Τα παιδιά ταξίδεψαν πίσω στο χρόνο, σε μια εποχή όπου καμιά παρεκτροπή από τις παραδεδεγμένες απόψεις της καθεστηκυίας τάξεως δεν συγχωρούνταν και κάθε γνήσια ερευνητική προσπάθεια προσέκρουε σε δογματικούς ύφαλους, προερχομένους κυρίως από το χώρο της Εκκλησίας. Κι όμως μέσα από τα γεγονότα της ζωής του Δαρβίνου είδαν καθαρά πως η γνήσια διάθεση του ανθρώπου να ερευνά, να αναζητεί και να αναρωτιέται ακούραστα σχετικά με τα θεμελιώδη ζητήματα της ύπαρξής του, βρίσκει πάντα το δρόμο, νικώντας οποιοδήποτε εμπόδιο, για να φτάνει στον προορισμό της, που δεν είναι άλλος από την αλήθεια.

Ο Δαρβίνος, ως άνθρωπος και ως επιστήμονας, υπήρξε αξιοθαύμαστος: παρά το φιλάσθενο οργανισμό του, παρά τα όσα πρέσβευε η συντηρητική κοινωνία της Αγγλίας του 19ου αιώνα, παρά την έλλειψη, ακόμα, των τεχνικών μέσων που οι σημερινοί επιστήμονες απολαμβάνουν στο ερευνητικό τους έργο, εκείνος έφτασε στην επιστημονική γνώση σχετικά με την εξέλιξη των ζώντων οργανισμών πολύ πριν η σημερινή επιστημονική κοινότητα φτάσει σε αυτό το σημείο μελετώντας το ανθρώπινο DNA.

Ήταν πράγματι ένα αξιόλογο εκπαιδευτικό πρόγραμμα, πράγμα που αποδεικνύεται και από την ανταπόκριση των μαθητών που το παρακολούθησαν. Θετικό ρόλο σε αυτό έπαιξε τόσο η προετοιμασία των μαθητών από την καθηγήτριά τους, κ. Σάρδη όσο και η παρουσίαση της έκθεσης από την κ. Αλευρά, υπεύθυνη του εκπαιδευτικού προγράμματος.

Ελπίζουμε οι μαθητές να έχουν κι άλλες τέτοιες θετικές εμπειρίες από τα προσεχή εκπαιδευτικά προγράμματα στα οποία θα συμμετέχει το σχολείο μας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Παρουσιάστηκε σφάλμα σε αυτό το gadget